Stadsroute: 3 uur

Sloep of boot huren in Utrecht? Huur je eigen fluisterbootje met Sloepdelen voor deze citytrip.

Ontdek in 3 uur de grachten van Utrecht. Met de Maliesingel, de Oudegracht en het nieuwe vaarwater van de Catharijnesingel. Bekijk de route op deze pagina.

Vanaf 12 september is de gedempte catharijnesingel weer geopend! Om alle grachten van het stadscentrum van Utrecht te verkennen raden wij je aan om 3 uurtjes te komen varen en onderstaande route te varen. Wil jij ook nog even genieten van de rust rondom Amelisweerd? Bekijk dan onze Kromme Rijn vaarroute.

Benieuwd wat je bij het varen in Utrecht kan verwachten?

We delen graag wat leuke feitjes over de stad met je! Pak deze vaarroute erbij om onderweg wat informatie te krijgen over de omgeving, of lees deze pagina alvast door om zometeen je groep versteld te laten staan van je kennis!

Welkom bij de opstaplocatie aan de Oosterkade! Met deze route ga je Utrecht verkennen op een rustig tempo in ongeveer 3 uur. Wij doen ons uiterste best om altijd een steigermedewerker aanwezig te hebben om je op weg te helpen. Daarnaast ontvang je een routekaartje om er voor te zorgen dat je goed op weg kan.

Aan de noordzijde van de opstaplocatie vind je het Griftpark. In 1860 werd op de locatie van het griftpark een gasfabriek gebouwd, welke pas in 1960 werd gesloten. Op de locatie van de gasfabriek was het terrein sterk verontreinigd geraakt, waardoor het park de bijnaam ”gifpark” kreeg. Om de verspreiding van de vervuiling tegen te gaan werd tussen 1993 en 2002 de grond gesaneerd en werd de omgeving ingericht en ingepakt als stadspark. In januari 2008 werd een bacterie gevonden die zich voedt met de vervuiling in deze grond. Door deze unieke bacterie wordt verwacht het nog ongeveer 30 jaar zal duren voordat de vervuilde grond weer volledig hersteld gaat zijn.

We vertrekken in zuidelijke richting onder de Vaaltbrug door. Vanaf hier varen we met de fluistersloep direct het water van de Wittevrouwensingel op. Direct zie je aan de linkerzijde de uitgang van de Nieuwegracht. Voor nu vervolg je de route in westelijke richting. Hoog boven de huizen uitkomend zien we de watertoren Lauwerhof. Deze watertoren, gelegen midden in een woonwijk, is een boegbeeld en herkenningspunt van de stad. De watertoren is gebouwd naar aanleiding van meerdere cholera-epidemiën in de stad Utrecht in de 19e eeuw. Om dit tegen te gaan moest drinkwater niet langer uit de vervuilde grachten gehaald worden, maar moest de stad de beschikbaarheid krijgen over schoon drinkwater. Gekozen werd voor een leidingstelsel vanaf de Soesduinen naar Utrecht. Om te zorgen voor voldoende waterdruk op de leiding, werd de watertoren gebouwd. De gemeente Utrecht zag het plan echter niet zitten en wenste geen toestemming te geven voor een locatie in de stad voor dit bouwproject. Hierop koos UWM-directeur P.E. Rijk ervoor de watertoren in zijn achtertuin te laten bouwen, wat tot op de dag van vandaag de locatie is gebleven.

We varen door tot aan de Weerdbrug. Let erop dat je hier een druk kruispunt nadert. Lees goed de vaarregels door en neem de tijd. Op het kruispunt slaan we linksaf om de Oudegracht in te varen.

Sloep Huren Utrecht

Sloep Huren Utrecht

Word je liever rondgevaren met je eigen groep door een ervaren schipper? Stap dan aan boord van een van onze luxe sloepen met Sloep Huren Utrecht. (beeld CU: 2030)

De Oudegracht; waar beginnen we? Het hart van de stad kenmerkt zich door de unieke verlaagde gracht die de stad in tweeën snijdt. Varend tussen de hoge kademuren en de werfkelders beleef je het unieke gevoel van Utrecht. Oorspronkelijk diende de werfkelders als opslag voor handelswaren. Door de locatie direct aan het water en op hetzelfde niveau, konden goederen direct aan de gelijkvloerse opslagkelders geleverd worden. Vanuit deze kelders konden de goederen vervolgens via trappen of liften binnen de huizen gepakt worden wanneer nodig. Tegenwoordig vind je langs de Oudegracht vooral kleine bedrijfjes en veel horeca in de werfkelders.

Tussen 1275 en het einde van de 19e eeuw vormde de Oudegracht de levensader van het Utrechtse leven. Het water werd gebruikt door de vele bierbrouwerijen, langs het water werden jarenlang boten voortgesleept onder aandrijving van paarden en boven de werven bloeide het stadsleven. Met het verlies van functie eind 19e eeuw raakte de werfkelders in verval. Het is pas sinds 1948 dat de gemeente Utrecht is begonnen met het in eigendom verwerven van de werven en werfmuren, waarmee een proces van restauratie en uniformering aanbrak.

Langs de Oudegracht is over ieder hoekje wel iets te vertellen. Voor een volledig verhaal raden wij een prachtige stadswandeling aan of een stadsgids bij de vaartocht met Sloep Huren Utrecht. Een aantal van onze favoriete feitjes op een rijtje:

  • Gelegen tussen de bioscoop (van oudsher slecht) en de kerk vind je het woonhuis het Vagevuur.
  • Het kleinste huis langs de Oudegracht vind je in het verlengde van de bakkersbrug op nummer 133. In het huis is sieradenwinkel Pracht gevestigd.
  • De Oudegracht is ongeveer 2 kilometer lang. Om de verbinding goed te houden zijn maarliefst 16 bruggen aangelegd. De gracht is in de 12e eeuw volledig met de hand gegraven.
  • Afval langs de Oudegracht wordt opgehaald door de Ecoboten van de gemeente. Deze boten varen volledig elektrisch.
  • Elk jaar haalt de gemeente ongeveer 3000 fietsen uit de grachten en singels van Utrecht
  • De Oudegracht diende tot 1990(!) als riool. Pas in 1990 is het laatste deel van de rioleringen langs de Oudegracht aangelegd.
  • Aan de onderzijde van de lantaarnpalen in Utrecht vind je in totaal 330 gebeeldhouwde consoles. De onderwerpen lopen uiteen van referenties naar het Christendom en de Utrechtse stadsgeschiedenis tot ludieke karikatuur
Utrecht

Je vaart onder het altijd gezellige Ledig erf door en verlaat de Oudegracht. Vanaf hier ga je het nieuwe vaarwater van de net doorgetrokken Catharijnesingel op. Opvallend is aan de stadszijde het uitgestrekte Zocherpark. De aanleg van het Zocherpark is in 1830 begonnen aan de hand van het ontwerp van Jan David Zocher. Het park kwam in de plaats van de verouderde verdedigingswerken en is te herkennen aan de prachtige zichtlijnen en wandelpaden waarlangs vele bomen zijn gepland. In het park vind je de hele dag door hardlopers, fotografen en mensen die genieten van het heerlijke zonnetje.

De Stadsbuitengracht waar je op dit moment op vaart heeft een rijke historie. In 1965 ontstond het plan om een snelweg aan te leggen op deze locatie, om zo de bereikbaarheid van de stad te vergroten. Ondanks veel protest werd de gracht gedempt, enkel om vanaf het jaar 2000 weer stapsgewijs opnieuw te worden aangelegd. Een duur proces wat nog altijd gaande is. Met de heropening op 12 september 2020 is dit stuk weer bevaarbaar. In 2030 zal het mogelijk moeten zijn om vanaf Tivoli Vredenburg te varen richting Museum de Munt.

Dagje shoppen in Utrecht? Dat kan zowel in de binnenstad als in het overdekte Hoog Catharijne. Vanaf 2020 is het op deze vernieuwde stadsbuitengracht mogelijk om onder het winkelcentrum door te varen. Door een glazen vloer zie je vanaf het water de mensen vanaf boven jaloers naar je kijken.

Wanneer we doorvaren komen we op de hoek Horecagelegenheid Roost aan de Singel tegen gelegen op het Paardeveld. Dit grasveld is op de zomerse dagen en avonden goed bezocht door studenten om te genieten van het avondzonnetje.

Hieropvolgend varen we langs de Weerdsluis. De sluis in prachtige oude stijl is gebouwd in de middeleeuwen en verbindt de Utrechtse Stadsbuitengracht aan de Vecht. Omdat de Vecht diende als belangrijke schakel tussen de Rijn en Amsterdam, ontstonden in de directe omgeving vele kleine ambachtelijke bedrijven. De sluis is nog altijd in gebruik en is een van de weinige sluizen in Nederland die nog met de hand wordt bediend. Vanaf hier vaar je opnieuw de Oudegracht in.

Varen op de Vecht

Benieuwd naar het water aan de andere kant van de sluis? Vaar met Sloepdelen op de Vecht vanaf onze locatie in Loosdrecht! Ditmaal niet varen in de stad, maar over de rustige Vecht en Loosdrechtse plassen.

Bij het verlaten van de Oudegracht komen we op het reeds bekend kruispunt bij het Ledig erf. Vanaf deze locatie gaan wij ditmaal linksaf om de stadsbuitengracht op te keren. Aan de linkerzijde zien we direct het voormalig politiebureau, nu bioscoop, het Louis Hartlooper complex. Het gebouw is in 1927 ontworpen in de stijl van de Amsterdamse school en in 2001 overgekocht door Jos Stelling met het doel hier een filmtheater van te maken.

Een bochtje verder varen we vervolgens langs het Centraal Museum. Het langwerpige gebouw, wat vanaf de waterzijde te herkennen is aan de grote glazen ingang met een trap tot aan het water, biedt ruimte voor een verzameling van ruim 50.000 objecten. Net naast het Centraal museum zie je de Nicolaïkerk. Tot 1550 was onder andere op deze locatie de bloeiende beeldhouwkunst te aanschouwen, maar met de kort daaropvolgende beeldenstormen is Utrecht helaas niet gespaard gebleven. De patroonheilige van de kerk was Sint-Nicolaas, beschermheilige van vissers en schippers. De kerk was dan ook een stop die zelden door schippers werd overgeslagen wanneer deze langs of door Utrecht kwamen.

Naast de zeer bekende Oudegracht, loopt dwars door Utrecht ook nog de kleinere Nieuwegracht. Aan je linkerzijde zie je de goed verstopte ingang van deze gracht. De Nieuwegracht werd samen met de Kromme Nieuwegracht, de Drift en de Plompetorengracht aangelegd om de ontwatering van het gebied te verbeteren. In 2006 is gebleken dat de kades en werfkelders van Utrecht op veel plekken in slechte staat waren. In 2009 is de gemeente vervolgens begonnen met het aanpakken van dit probleem. Voor ditzelfde onderhoud is de Nieuwegracht op dit moment helaas afgesloten.

Zoals je zult merken vaar je nog altijd langs het Zocherpark. Het creeërt een heerlijke rust langs de singel. Onderdeel van dit Zocherpark is park Lepelenburg waar het in zomer een heerlijke drukte is van sporters, barbecues en levensgenieters. Regelmatig zijn op deze locatie evenementen te vinden zoals de UIT-week en Lepeltje Lepeltje.

In het verlengde van het park zie je aan de linkerzijde een stukje oude stadsmuur staan. Het is het laatste overblijfsel van de volledig gesloopte stadsmuur van Utrecht.

Boat Rental - Sloep Huren 1 - Sloepdelen

Vanaf hier vaar je onder de brug door langs de achterzijde van de Stadsschouwburg van Utrecht. Het levert een unieke kijk op het gebouw wat van de waterzijde haast onherkenbaar is. De bouw van het gebouw startte in 1937, maar was bij het aanbreken van de tweede wereldoorlog nog niet klaar. Onder dreiging van het slopen van het nieuwe gebouw, werd het gebouw gedurende de tweede wereldoorlog gebruikt voor massamanifestaties. In 1995 is aan de bestaande toneeltoren van het gebouw een glazen transparante stolp toegevoegd.

Mogelijk ruik je het vanaf hier al; we naderen een bijzondere locatie. Met aan de linkerzijde de Oude vrouwengevangenis van Utrecht is de locatie bijzonder te noemen. Aan de rechterzijde vinden we namelijk de Culture Boat Utrecht. De drijvende coffeeshop wordt gedurende het gehele jaar druk bezocht door een stroom aan toeristen en lokalen. De gevangenis aan de overzijde is overigens niet meer in gebruik. Door een terugloop in criminaliteit is in 2014 de gevangenis gestopt als penentiaire inrichting en biedt deze vandaag de dag een escape room aan.

En daar zijn we alweer! Ongeveer 3 uurtjes later arriveer je bij de opstaplocatie aan het Hooghiemstraplein. Om af te sluiten nog een laatste feitje dan! Het grote Hooghiemstragebouw was voorheen een veevoederfabriek, maar is tegenwoordig een huisvesting voor vele kleine en middelgrote bedrijven.

Tot de volgende keer!